(Hoog) Gevoelig voor voeding? (1)

//(Hoog) Gevoelig voor voeding? (1)

(Hoog) Gevoelig voor voeding? (1)

“(Hoog) Gevoelig voor voeding?”

Dat was de titel van onze workshop (klik hier voor details) en dat was ook de vraag die ik me stelde en waar ik antwoorden op zocht. Nadat Sara Mertens van FooD Steps uiteen had gezet dat ons lichaam altijd reageert op voeding dat het niet kan gebruiken was ik vast besloten het eliminatie-dieet (Christine Tobback) uit te testen. Want, zo verzekerde ze en ze sprak uit ervaring, iedereen leeft met kleine en grote ongemakken die er niet hoeven te zijn!

Zelf ben ik niet zo’n fan van het woord ‘dieet’. Iedereen denkt dan automatisch aan een ‘afslankdieet’ en daar heeft dit, althans voor mij, niets mee te maken. Ik spreek dus liever over een voedingsgewoonte. Als ik erover vertel, dan zeg ik ook heel bewust nooit dat ik iets ‘moet’ doen of niet ‘mag’ eten, maar dat ik iets wel of niet ‘wil’ eten.

Mensen die me al langer kennen, weten dat ik niet gewoon zomaar iets doe. Als ik iets doe, dan ga ik er meteen meer dan 100 % voor en als ik er andere mensen over wil informeren, dan ben ik liefst meer dan 100 % van mijn zaak ook! Dat is de reden waarom ik niet van bij het begin van de eliminatie periode naar buiten kwam met mijn ervaringen. Ondertussen ben ik bijna 7 weken op weg en ik ben al zo overtuigd van deze nieuwe voedingsgewoonte dat ik niet langer kan wachten om mijn ervaringen te delen.

Ik neem je dus even mee terug in de tijd, naar woensdag 5 december 2013 om precies te zijn.

Een nieuwe voedingsgewoonte begint met informeren….én elimineren! Dag 1

“Vandaag heb ik een afspraak met Sara Mertens van FooD Steps. Eindelijk! Vorige week gaven we samen onze lang geplande lezing over hooggevoeligheid en voeding. Een succesvolle combinatie, zo bleek ook achteraf, en een zeer leerrijke ervaring zowel voor ons als voor de deelnemers.

Ik ben dus al geruime tijd nieuwsgierig naar deze nieuwe voedingsgewoonte want ook ik heb al een aantal jaren last van bepaalde kwaaltjes waar ik maar niet van verlost geraak. Sinds ik te horen kreeg dat de sleutel onze voeding kan zijn, wil ik zo snel mogelijk op ontdekking gaan. Echt raar vind ik het niet dat voeding een dergelijk grote invloed kan hebben op ons lichaam, maar ik dacht dat ik al die tijd gezond at, en nu blijkt dat wat algemeen aangenomen wordt als “gezond”, dat misschien helemaal niet is voor mijn lichaam.

Sara ontvangt me met groene thee, water, en speculaas met lactose-vrije boter. Ik heb er zin in en vraag Sara de oren van haar hoofd. Ze vertelt over hoe zij terecht is gekomen bij Christine Tobback en ze geeft duidelijk aan wat me allemaal te wachten staat. Hoe moeilijk het in het begin kan zijn, en hoe mooi het daarna kan worden. Ze voegt er ook aan toe dat ze me zal steunen, de hele weg lang. Dat geeft me het nodige vertrouwen en ook het feit dat ze echt uit eigen ervaring spreekt. Het voelt alsof ik niets te verliezen heb, aangezien ik al jaren met die pijntjes leef en ik mijn leven doorgaans als goed en gelukkig beschouw. Erger zal het alvast niet worden en als het écht nog beter kan, waarom dan niet eens proberen?

Uit onze gesprekken, bij de lezing en vanavond, blijkt dat ik van een aantal voedingsstoffen best al goed weet (of moet ik zeggen voel?) dat ze niet geschikt zijn voor mijn lichaam, of althans niet voor dagelijks gebruik. Zo krijg ik een opgezwollen buik als ik elke dag aardappelen eet, zo verlaten gekookte worteltjes mijn lijf precies hetzelfde als ze erin gegaan zijn maar gebeurt dit niet wanneer ik ze rauw eet, van melk krijg ik buikkrampen, alcohol geeft me zenuwpijnen, koffie leidt tot hartkloppingen, en ga zo maar door. Heb ik er last van dat ik die voedingsmiddelen vermijd? Nee, eigenlijk niet. Want ze geven me last als ik ze eet dus ik vind het niet echt moeilijk om ze te laten. En dat is precies wat het eliminatiedieet beoogt. Dat je uit jezelf, als van nature, alleen die voeding tot je neemt, die je lichaam ook daadwerkelijk nodig heeft. Belangrijke boodschap hierbij is dat dit kan verschillen van persoon tot persoon. Dit wordt dus werkelijk mijn eigenste persoonlijke zoektocht. Een eerste ontdekking die ik vanavond doe is dat mijn lopende neus bij het eten van een bord spaghetti bolognese geen toeval is, en niet te verklaren valt door opstijgende waterdamp die condenseert in mijn neusgaten. Want geef toe, zo groot zijn mijn neusgaten helemaal niet, en waarom gebeurt het niet wanneer ik boven een bord dampende rijst hang?

Ik ben vooral benieuwd naar hoe het veranderen van mijn voedingsgewoonte een invloed zal hebben op mijn hoogsensitieve eigenschappen. Ik vraag me af of ik met een zuiverder lichaam mijn aanvoelende kracht beter zal kunnen inzetten. Zal ik me gemakkelijker kunnen ontspannen? Zal ik me bewuster kunnen worden van mijn eigen lichaam, gevoelens, gedachtengang en gedrag? Zal ik mijn intuïtie kunnen gebruiken om me te vertellen of ik bepaalde voedingsmiddelen beter links kan laten liggen in plaats van af te wachten of ze tot pijn of klachten zullen leiden? En bovenal, hoeveel beter zal ik weten en me kunnen concentreren en nadenken als ik niet meer continu honger heb?

Ik wil van dit verslag een heel open en eerlijke weergave van mijn ervaring maken. Met zijn ups en ook verwachte downs. Om te starten met de 4 weken durende reinigingsperiode begin ik morgenochtend met het leegmaken van mijn kasten. Alle te vermijden voeding vliegt de deur uit, zo hoef ik niet aan de verleiding te weerstaan en kan ik niet per ongeluk zondigen. Samen met Sara heb ik een schema opgesteld dat ik mezelf echt goed zie volgen. Er zijn nog véél meer mogelijkheden, maar voor deze anti-keukenprinses moet het vooral simpel zijn om vol te houden. Zelfs als dat betekent dat ik 4 weken elke dag hetzelfde zou moeten, euh willen, eten. Maar dat hoeft dus niet, als ik het beu ben, dan kan ik gaan variëren. En als ik geen inspiratie heb, dan bel ik mijn hulplijn op!”

Benieuwd naar het vervolg? Abonneer je op mijn blog! Klik hier en vul in het menu rechts je email adres in. Klik daarna op “Abonneren”.

Tot gauw!

2014-01-20T13:16:41+00:00

5 Reacties

  1. Sarah 20 januari 2014 om 14:23 - Antwoord

    Ben net begonnen met het “eliminatiedieet”. De eerste 3 dagen achter de rug, best zwaar vind ik. Benieuwd naar wat ik allemaal ga ontdekken en hoop ook “genezing” van mijn kwaaltjes.

    Groetjes,
    Sarah

    • Frouke Vermeulen 20 januari 2014 om 14:40 - Antwoord

      Dag Sarah, ja absoluut! Het begin was inderdaad zwaar, dat vond ik ook. Soms emotioneel zwaarder dan fysiek… Ik ben heel benieuwd welke voordelen het jou gaat opleveren. Ik duim alvast! Volhouden hé ;-).

      Succes!
      Frouke

  2. Sindy 20 januari 2014 om 20:41 - Antwoord

    Hallo Frouke,
    Ik heb ook heel veel last van mijn darmen, krampen, nachtelijk zweten en echt onwel worden. Ik vind het wel heel lastig om vol te houden want ik ondervind dat ik heel negatief reageer op ongezonde maar zelfs heel gezonde voeding. Ik heb vooral last van rauwe groenten maar ook van vers fruit. Ons Evelien vindt het verwarrend dat zij wel die groenten en fruit moet eten en dat ik dan pas. Al die dingen samen maken het soms moeilijk om vol te houden.

    • Frouke Vermeulen 20 januari 2014 om 20:54 - Antwoord

      Dag Sindy,

      Ja, dat nachtelijk zweten ken ik…hoeft er ook niet meer bij te horen!
      Wat ik leerde van Sara is dat je lichaam niet weet hoe het met gezonde voeding om moet gaan als het teveel ongezonde voeding binnen krijgt (waarbij ‘gezond’ gelezen moet worden als ‘geschikt voor jouw lichaam’). Dat probleem had ik namelijk ook. Niet alleen wat je eet is belangrijk (en dat verschilt nu eenmaal van persoon tot persoon, misschien is dat alvast een boodschap die je Evelien kan meegeven), maar ook hoe je het eet bepaalt hoe je lichaam ermee omgaat. De wijze van bereiding en ook de combinatie speelt een rol! Het is dus een hele zoektocht, maar met een goeie begeleiding, een aantal basisregels en de hoofdregel: luister naar je lichaam, lukt het!
      Contacteer me gerust als je nog vragen hebt of als je interesse hebt om met Sara in contact te komen.
      Grtjs!
      Frouke

      • Sindy 23 januari 2014 om 21:35 - Antwoord

        Hey Frouke,
        Ik ben al begonnen met brood, wat ik heeeeel graag eet, te schrappen en aardappelen heb ik ook niet meer gegeten. Ik hou nu ook een dagboek bij wat ik allemaal eet en welke klachten ik heb. Ik ondervind al wel dat mij opgeblazen buik onmiddellijk minder is. Ik ga dat nu voor andere voedingsmiddelen ook goed in de gaten houden.
        Groetjes

Reageer op dit bericht