(Hoog) Gevoelig voor voeding? (3)

//(Hoog) Gevoelig voor voeding? (3)

(Hoog) Gevoelig voor voeding? (3)

Wat is er lastiger dan rondlopen met een vraag waar geen antwoord op komt?

Ikzelf kan dat moeilijk verdragen! Daarom leek het me interessanter voor jullie om antwoord te geven op jullie specifieke vragen omtrent hoe ik het “eliminatie-dieet” heb ervaren als (hooggevoelig) persoon.
In deel 3 van deze topic heb ik alvast twee vragen geselecteerd waar ik zelf mee heb geworsteld of waar ik me zorgen over maakte. De bedoeling is dat jullie je vragen aan mij doorsturen, in een persoonlijk bericht via email of facebook of door te reageren op dit bericht (onderaan). Elke week beantwoord ik jullie vragen vanuit mijn standpunt en eigen ervaring.
Ik ben heel benieuwd met welke vragen jullie zitten! Stuur ze vandaag nog op. Hoe sneller je bent, hoe sneller je antwoord krijgt :-).

Vraag 1: Hoe zit het met die fameuze ‘afkick-verschijnselen’?

Oh boy, daar was ik echt het meest bang voor!
Tijdens de eerste week van mijn nieuwe voedingsgewoonte zou ik een opleiding volgen en zelf ook training geven. Ik maakte me hier dus echt zorgen om. Wat als ik plots immense darmkrampen of hoofdpijn zou krijgen, of erger nog, misschien wel flauw zou vallen? Of stel je voor dat ik een training zou moeten stilleggen omdat ik teveel honger zou hebben! Aan mijn fantasie zal het niet gelegen hebben :-). Afkick-verschijnselen zou je kunnen vertonen omdat je lichaam niet meer krijgt wat het gewend is en omdat je met de zuivere voeding een ontgifting op gang zet. Ze zijn bij iedere persoon anders! Bij mij liep het zo…
Er gebeurde die eerste week bitter weinig dat in mijn ogen kon wijzen op afkick-verschijnselen. Het voornaamste verschil met vroeger zat ‘m in de koekjes! Hoewel ik voor de overschakeling naar deze voedingsgewoonte best al ‘gezond’ at zondigde ik nog vrij veel tussendoor met koeken (geraffineerde suikers). En nu lagen die zo lekker naar mij te lonken. Niet mijn eigen koeken, ah nee, die had ik in een doos gestoken en weg gezet. ’t Waren die kleine koekjes die bij de koffie of thee geserveerd worden. Of van die kleine koffiekoekjes bij het onthaal op een trainingsdag. Voorheen keek ik er amper naar en nu staken ze echt mijn ogen uit!

Frouke_schreeuwZe leken wel te schreeuwen om opgegeten te worden! Maar ik kon er al sjans altijd afblijven en dan zei ik in mijn hoofd tegen zo’n koekie: “Ha, I win, you loose!”
Tijdens de tweede week van de zuiveringsperiode (die in totaal vier weken duurt) kreeg ik steeds vaker een lichte hoofdpijn (iets wat ik anders bijna nooit had!). Eerst dacht ik dat het kwam door te weinig te drinken. Maar zelfs toen ik daar na enkele dagen extra aandacht aan had besteed bleef de hoofdpijn komen. Soms begon ‘t ’s morgens al meteen, nog voor het ontbijt. Gedurende een aantal dagen heb ik zelfs de hele dag door hoofdpijn gehad. Wat ook opviel was dat tijdens die tweede week mijn ochtendurine een pak donkerder was dan voorheen. Ook dit kon volgens mijn voedingscoach een teken zijn dat de ontgifting begonnen was. Net als het feit dat mijn darmen het noorden helemaal kwijt leken te zijn (sjans dat darmen niet zomaar plots kunnen ontsnappen!).
Het grootste probleem voor mij was echter de mega HONGER! Eén van de voornaamste klachten en argumenten om deze nieuwe voedingsgewoonte uit te proberen was het continue honger-gevoel waar ik voordien mee rondliep. Niet tof. Dat ik best veel at geloofde bijna niemand aangezien ik een panlat ben, maar ’t is wel echt waar. Ik at zelfs zoveel dat ik ’s avonds meestal geen goesting had als ik wéér maar es honger had. En dan spreek ik niet over ‘rond etenstijd’, nee daarna nog, rond de tijd dat je wil gaan slapen. En nu, tijdens mijn tweede week, was dat dus eens zo erg. Ik zeulde overal voldoende eten mee naartoe en leefde van pauze tot pauze.
De hoofdpijn en de gigantische honger verdwenen gelukkig weer vanaf de derde week en ook met mijn ochtendplasje is het helemaal goed gekomen. Het heeft wel nog ruim drie weken geduurd vooraleer mijn lichaam zijn nieuwe draai helemaal gevonden had.

Vraag 2: Wanneer begon je echt verschil of zelfs verbetering te merken?

Deze vraag beantwoord ik met veel plezier in mijn volgende blog-bericht.
Vergeet niet om jullie vragen in te sturen (via mail, facebook of door op dit bericht te reageren) en abonneer je op mijn blog zodat je geen enkele update mist!

Tot gauw!
Frouke

2014-01-30T16:23:49+00:00

Reageer op dit bericht